Pietà, Michelangelo Buonarroti (1498-99)
La Pietat està situada a la Basílica de San Pere del Vaticà. És una escultura
que té unes dimensions de 174 per 195 cm i està pensada per ser observada pel
davant. Es tracta d’una obra de gran bellesa i poder-la observar provoca gran
impressió per la seva perfecció i sensibilitat.
Miquel Àngel va
realitzar aquesta escultura a l’edat de 24 anys, i la seva joventut va portar
dubtes sobre el veritable autor. És per això que l’artista va signar amb el seu
nom sobre la cinta que porta la
Verge al pit. Aquesta és la única peça signada per l’autor.
Miquel Àngel va
escollir ell mateix el marbre que va utilitzar per fer l’escultura, ja que havia
de ser d’una mida i característiques concretes perquè es va fer amb una sola pedra.
L’artista tenia una tècnica escultòrica molt peculiar, ja que ell pensava que l’obra
estava dins la pedra i ell l’únic que havia de fer era, amb molta paciència i
detallisme, treure-la a l’exterior, a la llum.
Una de les característiques
del renaixentisme és l’harmonia en les obres d’art i Miquel Àngel va
aconseguir-la jugant amb els diferents contrasts que s’hi poden observar. El
primer el podem observar entre el braç caigut inert de Jesucrist i el braç dret
de la Verge ple
de vida. Un altre harmoniós contrast el trobem en els clarobscurs aconseguits
en els plecs de la roba, així com les línies corbes i la pell llisa i les línies
angulars del cos de Jesús. I per últim el contrast entre els dos eixos vertical
i horitzontal de les dues figures.
Miquel Àngel no va
voler fer un retrat realista, sinó que va utilitzar l’idealisme renaixentista, idealitzant
a la Verge amb
una cara molt jove per destacar-ne la seva puresa i serenor. De la mateixa
manera ens presenta un retrat no realista del dolor de Jesús, ja que ens vol
presentar la dignitat de la mort del fill de Déu, sense sang ni patiment, com
si estigui dormint.
Una tècnica escultòrica
molt utilitzada en el renaixement va ser l’Sfumato que consisteix en
difuminar certs trets. En aquesta obra ho podem observar en la musculatura de
Jesús que apareix difuminada en la superfície marmòria.
La seva estructura
en forma triangular partint del cap de la Verge i fins a l’amplada de la base es deu a la
importància que en el renaixement tenien les formes geomètriques, per la seva
puresa de forma. En aquest cas, a més, el triangle és també símbol de divinitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada